Week twee voorbij! - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Maurice Berg - WaarBenJij.nu Week twee voorbij! - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Maurice Berg - WaarBenJij.nu

Week twee voorbij!

Door: Rolinda

Blijf op de hoogte en volg Maurice

11 Maart 2016 | Verenigd Koninkrijk, Steòrnabhagh

Beste lezer,

de eerste week is voorbij en ook de tweede al bijna. We hebben een weekend meegemaakt hier inclusief de eerste zondag. Ik zit in een andere kerk dan Maurice, mijn kerk is vergelijkbaar met de Hersteld Hervormde Kerken die we in Nederland kennen waar ik zelf ook heen ga. Het grootste verschil is dat ze hier een orgel echt heidens vinden, ze hebben dan ook enkel een voorzanger die begint te zingen. Ook staat iedereen tijdens het gebed, de eerste keer voelde ik me net een ouderling! Donderdag had ik de grootste moeite om de dominee te volgen, ik wist niet welke psalm ik moest hebben en later was ik nog druk aan het zoeken naar het juiste Bijbelgedeelte terwijl ze al starten met lezen dus ik had geen idee waar ze waren!
Gelukkig ging dit zondag al beter en kon ik zelfs meezingen zonder al te veel verkeerde uitschieters. Soms is de wijs vergelijkbaar met het Nederlands maar dan gaan ze ineens naar beneden terwijl ik omhoog ga of andersom, op die momenten ben ik blij dat ik niet heel hard mee durf te zingen en hopelijk ik de enige ben die het hoort. ;p

We hebben om 11 uur 's ochtends en om half 7 's avonds dienst. beide keren wordt er na de tijd gegeten, dus dat is echt laat! Wel heel relax want ik zit nu aan de ontbijttafel op het tijdstip dat ik in Nederland al in de kerk zou zitten.

Deze week zit ik in groep 5-7. Dit is wel een stuk pittiger dan groep 1-3 omdat het niveau van de kinderen veel hoger ligt. Maar na een week kan ik goed met ze communiceren en ze begrijpen het heel goed als ik niet op een woord kan komen en ze zijn dan ook heel behulpzaam. Wel verstaan ze een onderwijsassistent hier hetzelfde als in Nederland dus ik zit in de groep en help waar mogelijk met corrigeren of kinderen iets uitleggen. Ook ga ik de komende drie weken gym geven aan de lagere groepen, een halfuurtje na schooltijd. Dus ik bedenk wat we gaan doen, ga ze dit uitleggen en er voor zorgen dat het allemaal goed gaat! Ook verzorg ik samen met Maurice de pauzes zodat de meester en juf ook zelf even pauze hebben. En in één week tijd heb ik drie keer een huilend kind bij me gehad omdat hij is gevallen is of bloed heeft, gelukkig is er altijd een leraar bereid me helpen als ik er niet uitkom, zoals; waar vind ik hier pleisters? En er zijn altijd kinderen die proberen om iets wat ze niet lekker vinden in hun lunchbox te laten zitten, helaas als alerte Nederlanders zien we alles en komen ze er niet onderuit!

Verder wordt ik echt verwend hier! Ik heb een elektrisch dekbed, mijn was wordt gedaan, mijn bed verschoond, het ontbijt en de lunch box staat ’s ochtends altijd klaar! En ik hoef er echt helemaal niets voor terug te doen.. En als de zon hier maar een beetje schijnt is er wel iemand die me meeneemt voor een wandeling, en aangezien elke heuvel weer anders is en je prachtige uitzichten hebt is dit nooit saai!

Zaterdag gaan we naar Ness, omdat er zondag Heilig Avondmaal is daar hebben ze op donderdag, vrijdag en zaterdag voorbereidende diensten die de man van mijn gastgezin leidt en het hele gezin is voor de zaterdag uitgenodigd.

Het eten hier is echt geen probleem, als ontbijt krijg ik een soort warme pap(typisch schots) en daarna neem ik altijd nog een broodje. In mijn lunch box zit altijd een sandwich een appel en een zakje chips. ’s Avonds is het eten vergelijkbaar met Nederlands eten, enige grote uitzondering is dat ze vis in de pasta hebben. Dit is dan weer echt een stuk minder lekker! Hun soep is ook heel bijzonder, het is net een iets te waterige hutspot! Maar tot nu toe heb ik nog niets gehad wat ik echt niet lekker vind.

Groetjes, Rolinda

  • 12 Maart 2016 - 22:52

    Henk En Klaasje En De Kinderen:

    Ha Rolinda, en Maurice,

    Leuk zeg, we genieten op verschillende manieren mee met jou: deze verhalen, beppe liet een mooie kaart zien, en vertelde enthousiast dat ze met jou via de computer even geskyped heeft.
    'k Zou geloof ik zo direct wel een kijkje bij je willen nemen. We geloven dat je wel geniet daar, fijn joh! Al het nodige toegewenst in alles!
    Groet: Henk, Klaasje en de kinders.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Steòrnabhagh

Maurice

Beste lezer, Ik ben Maurice van den Berg, 19 jaar en kom uit Kampen. Voor mijn opleiding 'onderwijsassistent' heb ik de kans gekregen om een buitenlandse stage te doen. Dit is Schotland geworden. Ik verblijf hier samen met Rolinda Ubak in verschillende gastgezinnen. De plaatsen waar wij ons zullen begeven zijn: Stornoway (1 maand), Ness (5 dagen) en Edinburgh (3 maanden). In deze blog vind je al onze belevenissen, avonturen en foto's. Veel lees en kijkplezier.

Actief sinds 03 Maart 2016
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 5319

Voorgaande reizen:

03 Maart 2016 - 30 Juni 2016

Schotland, Verenigd Koninkrijk

Landen bezocht: