11-3 tot 15-3 - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Maurice Berg - WaarBenJij.nu 11-3 tot 15-3 - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Maurice Berg - WaarBenJij.nu

11-3 tot 15-3

Door: Rolinda

Blijf op de hoogte en volg Maurice

15 Maart 2016 | Verenigd Koninkrijk, Steòrnabhagh

Halloo!

Het Heilig Avondmaal meegemaakt hier in Ness. Erg indrukwekkend, veel mensen uit de omgeving en van andere kerken komen nu naar Ness voor de 'communion'. En ongeveer iedereen die aanwezig is gaat ook aan de tafel, wel moeten ze dan een soort munt hebben als bewijs dat ze aan mogen. Dit is uit de tijd dat de gemeente te groot was om iedereen persoonlijk te kennen. Eerst is er een gewone kerkdienst, voor in de kerk zitten de mensen die aan het Heilig Avondmaal gaan, en ze blijven gewoon in de banken zitten. het brood en het water gaat rij voor rij langs de mensen die in de kerkbanken zitten, bij de laatste rij hangt een wit kleed over de kerkbanken ter afscheiding van de mensen die niet aangaan. Zelfs een meisje uit mijn gastgezin van 15 gaat aan. indrukwekkend; ik zelf denk er nog niets eens echt heel serieus over na.
Na 's middags bij een gezin van de gemeente te zijn geweest gaan we 's avonds van daar uit naar de kerk. Dit was een preek over de 5 talenten en heel makkelijk te volgen, achteraf hoorde ik dat het een preek was; bedoeld om mensen tot geloof te brengen. (voornamelijk voor de kinderen)
Na de kerkdienst gaan veel mensen van de gemeente naar het huis van de dominee. Mensen kunnen vragen stellen, er wordt uit de bijbel gelezen, gezongen en gebeden. ook vertellen de twee (gast)dominee's hun levensverhaal en hoe zij tot het geloof zijn gekomen.(deze gastdominee's komen speciaal naar Ness om de preken over te nemen, dit is een traditie. vroeger was er een Engelse en een Gaelic kerkdienst tegelijkertijd en omdat er van vrijdag tot maandag elke dag twee kerkdiensten zijn is dit te veel voor één dominee)

Op maandagavond ga ik weer mee naar Ness voor de laatste preek rondom het Heilig Avondmaal.
De hoofdwegen hier leiden dwars door de natuur met af en toe een paar huizen. Op de heenweg kunnen we de prachtige zonsondergang zien, op de terugweg staan er plots een aantal herten langs de weg, op een meter afstand van de auto. Prachtig om te zien van zo dichtbij!

En vandaag weer een schooldag gehad. Aan het einde van de dinsdagmiddag wordt er altijd iets georganiseerd voor de kinderen en mogen ze zelf kiezen of ze komen ja of nee. zo was er de afgelopen tijd handvaardigheid en hebben de kinderen een raceauto gemaakt, de komende drie weken verzorgen Maurice en ik sportactiviteiten.
Om de gemaakte auto's van de kinderen te testen was er een ware 'car-race' waar al twee weken lang dagelijks om gebeden word. Veel ouders komen kijken, en drie auto's racen tegelijkertijd op een baan om te kijken welke als eerste finished. na drie rondes met alle auto's blijven er drie winnaars over die opnieuw racen, deze krijgen een prijs. Ook was er een prijs te behalen voor de realistische of creatiefste auto. En aan Maurice en mij de eer om de Jury te mogen zijn!

Bij de sportclub is Maurice verantwoordelijk voor primary 6-7 en de oudere leerlingen en ik voor Primary 1-5. Ik kan zelf bedenken wat ik met de kinderen wil doen en ik moet zelf zorgen dat ik de juiste materialen heb. Tijdens het sport uurtje ben ik ook verantwoordelijk voor mijn helft, wel loopt de Head Teacher rond om te kijken of alles goed gaat.

Morgen gaan we eten bij een gezin waarvan twee kinderen op de Christian School zitten. Iedereen hier wil ons graag eens hebben voor het diner of voor de zaterdag. Dus ik weet zeker dat we in de komende weken nog veel verschillende huizen vanbinnen gaan zien! Eerst voelde ik er niet zo veel voor, het voelde bijna als een verplichting om overal heen te moeten. Maar ik ben nu in een paar gezinnen geweest en ik merk dat het ontzettend leuk is, je breidt je contacten uit en je ziet veel verschillende manieren van leven en gewoontes. Overal waar je komt voel ik me zo ontzettend welkom; alleen daarvoor zou ik hier al wel willen blijven!

Op de foto's:
Vandaag was het zo mooi buiten, dat we lekker buiten ons werk gingen doen! En het uitzicht is hier ook zeker niet verkeerd.

De prachtige zonsondergang van gisteravond.

Groetjes, Rolinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Steòrnabhagh

Maurice

Beste lezer, Ik ben Maurice van den Berg, 19 jaar en kom uit Kampen. Voor mijn opleiding 'onderwijsassistent' heb ik de kans gekregen om een buitenlandse stage te doen. Dit is Schotland geworden. Ik verblijf hier samen met Rolinda Ubak in verschillende gastgezinnen. De plaatsen waar wij ons zullen begeven zijn: Stornoway (1 maand), Ness (5 dagen) en Edinburgh (3 maanden). In deze blog vind je al onze belevenissen, avonturen en foto's. Veel lees en kijkplezier.

Actief sinds 03 Maart 2016
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 5330

Voorgaande reizen:

03 Maart 2016 - 30 Juni 2016

Schotland, Verenigd Koninkrijk

Landen bezocht: